Fashion Law Conference 2016

Ústav práva módního průmyslu

Dne 7. září 2016 se v prostorách Grandior Hotel Praha uskutečnila vůbec první konference na téma práva módního průmyslu „Fashion Law Conference 2016".Organizátorem konference byl Ústav práva módního průmyslu, z.ú. (UPMP),nezisková organizace, mezi jejíž cíle patří mimo jiné seznamovat módní návrháře s právními nezbytnostmi vrámci jejich profesního vývoje a rozvíjet právní povědomí o tomto novém právním odvětví na úrovni odborné veřejnosti (více informací na webuwww.upmp.cz). Konference se konala jako součást doprovodného programu Mercedes-Benz Prague Fashion Week S/S17 podzáštitou České advokátní komory, Rozhodčího soudu při Hospodářské komoře České republiky a Agrární komoře České republiky a Úřadu průmyslového vlastnictví ve spolupráci s e-pravo.cz a za podpory stálého mediálního partneraUPMP - pravniprostor.cz.

Záměrem konference, věnované primárně právníkům, bylo představit téma práva v módním průmyslu, jeho specifika a reálné postavení na lokální módní scéně. Konference byla rozdělena do dvou tematických panelů. První panel se týkal propojení módy, IT a e-commerce, druhý panel byl věnován duševnímuvlastnictví v módním průmyslu a souvisejícím právním otázkám. Na konferenci,na kterou přijalo pozvání přes sedmdesát účastníků z řad právníků, zástupců módního průmyslu a novinářů, vystoupili významné tváře české módní scény a přední odborníci na problematiku duševního vlastnictví.

Po úvodním slovu doc. Liběny Rochové se JUDr. Petr Hostaš ve své prezentaci věnoval zejména praktickým aspektům volby, držení a nakládání s doménovými jmény a doménovým sporům v módě. Leo Macenauer přiblížil posluchačům celou řadu otázek a úskalí souvisejících s budováním online i off-line prezencesvé módní značky zakázkového krejčovství. Jakub Šustek s tichou podporouĽubomíra Vyšína uvedli svou aplikaci Flubo a možnosti, které tato technologie nabízí zákazníkům online i off-line platforem k překonání nejednotného systému označování velikostí ze strany výrobců. Marie Krátká představila ne zcela známé analytické možnosti služby Google nejen jako nástroje on-line marketingu, nýbrž i jako prostředku pro zajišťování důkazů v případných sporech.

Dynamická přednáška Violy Fetisové byla zaměřena na otázky sezónnosti, trendů, inspirace a proměnlivosti, které jsou pro módní průmysl příznačné, se kterými je potřeba z právního pohledu počítat a znát principy jejich fungování. Denisa Nová přiblížila zejména posluchačům právníkům reálný pohled ze strany návrháře na to, jaké mohou i základní právní mechanismy představovat překážky v kreativní tvorbě. Prof. Ivo Telec velmi poutavým způsobem navázal na předchozí prezentace výčtem řady základních možností ochrany, které nabízí rozličné instituty práva duševního vlastnictví. Ing. Jiří Sedláček se na názorných příkladech vzávěru konference věnoval otázkám a možnostem využití průmyslových vzorů jako prostředků ochrany designu v módním průmyslu.

Bezesporu nejzajímavějším aspektem konference byla konfrontace dvou zcela odlišných pohledů na právní problematiku z perspektivy zástupců módníhoprůmyslu a právníků. Opakovaně byla prezentována „nepotřebnost smluv“ v přímé souvislosti s nemožností následné komercializace spolupráce či jinými negativními důsledky. Posluchači z řad právníků v této souvislosti zejména oceňovali možnost nahlédnout do vnímání právních problémů ze strany módních návrhářů jakožto jejich potenciálních klientů. Konference tak otevřeladiskuzi a upozornila na potřebu zvýšit povědomí o právních a obchodních souvislostech tohoto specifického právního odvětví.

Ustav prava modniho prumyslu

Platforma sdružující odborníky se zájmem o právo v módním průmyslu. K hlavní činnosti patří pořádání tematických seminářů pro návrháře a odborná činnosti v oblasti práva módního průmyslu.

https://www.upmp.cz
Previous
Previous

Fashion Law

Next
Next

Fashion Law Conference 2016: Právo a móda ruku v ruce